torsdag 31 oktober 2013

Månadsrapport oktober 2013

När oktober månad nu strax är slut och vi går in i den gråaste av årets alla månader är ett ljus i mörkret för mig att jag ökat mitt nettospar med 8 000 kr:

1000 kr har gått till pensionsspar, 3 500 kr till aktiefonder och 3 500 kr till min krisfond. Det sistnämnda är lite lågt om jag ska nå målet på 75 000 kr till slutet av april. I nuläget ligger krisfonden på 16 000 kr, alltså återstår att spara ihop 59 000 kr. Nästa månad är dock planen att jag ska tillföra fonden betydligt mer för då får jag retroaktiv lön. Jag gör också ett tillfälligt uppehåll i aktiefondsparandet för att ge krisfonden ett rejält lyft.

Mina fåtalet aktier fortsätter gå kräftgång och det blir återigen ett litet minus i värdeutvecklingen. Kanske borde jag ha sålt av dem, de har tappat mer än halva värdet på två månader, men jag har bestämt att äga dem långsiktigt och håller fast vid det.

Skuldkvoten ligger kvar över 500% men nästa månad blir det ett litet skutt nedåt eftersom jag kommer att få årets löneförhöjning.

7 kommentarer:

  1. Du tar inte upp bostaden på tillgångssidan?

    SvaraRadera
  2. Håller med "Ett steg längre".

    Personligen har jag valt att hålla bostadens värde och dess lån utanför mina privata kalkyler, detta då jag fokuserar på finansiella tillgångar och inte bostaden. Största anledningen till det är att det aktuella bostadsvärdet slår så pass mycket på det totala kapitalet vilket gör att jag inte får någon bra bild över hur det egentligen ser ut. Bostadens värde och lån tittar jag på separat.

    Men om du avser redovisa ditt bostadslån ihop med dina aktier bör du självfallet även ta upp aktuellt värde på tillgångssidan...

    -cmj
    Trading the OMX

    SvaraRadera
  3. Jag har funderar fram och tillbaka över hur jag ska se på boendet. Orsaken till att jag inte tar upp det som en tillgång är dels att bostaden inte är vilken tillgång som helst, t ex kan den inte enkelt omvandlas till kapital som andra tillgångar (ifall man inte har en hyresrätt att krypa in i) eftersom man måste ha någonstans att bo. Dels vill jag tydliggöra min syn på skuldsättning, dvs det ska synas att den är för hög och att jag måste få ner den. Om lägenheten sitter på tillgångssidan ser den mycket höga skuldsättningen ut som ett betydligt mindre problem. Det är helt enkelt en slags psykologi i mitt val. Men visst, det är i strikt mening en felaktig balansräkning. Ska fundera över om jag som du C.M.J ska lyfta ut bostaden helt och hållet och ta upp den i en särredovisning.

    SvaraRadera
  4. Jag har också med min bostad i mina kalkyler dels för jag vill veta mitt totala värde. dels för jag vill veta min totala skuld. Då mitt personliga mål är skuld == 0.
    Jag använder mig av den senaste värderingen av lägenheten från mäklare. Vilket innebär att jag kan se att mina tillgångar + mina skulder går +-0 Någon gång under 2015.

    Dessvärre dröjer det ytterligare en 6-7 år innan jag är totalt skuldfri (Målet är 2020 men känns svårt i dagsläget då det rör sig om nära ~750kkr). Inräknat allt och allt som allt en månadspeng på 2000kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 6-7 år är ändå inte så lång tid utan klart överblickbart. Däremot känns det osäkert med värderingar från mäklare om det inte finns många likvärdiga jämförelseobjekt. Vår lägenhet, t ex, köpte vi enligt mäklaren till fyndpris (han hade värderat den betydligt högre till säljarens besvikelse). Jag tror att vi gjorde ett helt ok köp, men vem vet?

      Radera
    2. Förresten din skuldkvot hur beräknar du den? Är det mot månadsinkomst? Eller mot kaptial?

      Radera
    3. Hej Blakhouse, ursäkta sent svar. Jag räknar enbart mot månadsinkomst.

      Radera