onsdag 2 oktober 2013

Månadsrapport september 2013

Den här månaden har skuldkvoten minskat från 502 till 501%. Inte så muntert kanske, men ändå ett litet steg i rätt riktning. Hoppas snart komma under 500 %.

Tillgångarna har nu passerat 80 000 kr och mitt nettospar den här månaden är 3 000 kr, vilket jag egentligen är missnöjd med. Några (o)förutsedda utgifter den senaste månaden gjorde att mitt sparande blev lidande.

Mina fonder har ökat i värde, men p.g.a. det lilla innehavet i en ovanligt volatil aktie har ändå värdet på kapitalet minskat med 0,2% sedan förra månaden.

Målet för mitt sparande de kommande månaderna är att öka krisfonden/räntebufferten på i första hand sparkonto med "hög" ränta. Jag har valt Hoist spar som f.n ger 2,3% i avkastning, vilket är bättre än min bolånebank som ger 0,1%. Målet för krisfonden är satt till 75 000 kr vilket ska vara uppnått i april nästa år. Av de ca 35 000 kr jag har i räntefonder tillhör 10 000 kr krisfonden. Det fattas alltså 62 500 kr eller knappt 9 000 kr/mån, vilket känns som ett relativt ambitiöst mål. Jag hoppas att en kommande löneförhöjning och en del pengar retroaktivt ska hjälpa mig på traven.

Parallellt med att bygga upp min krisfond kommer jag att fortsätta spara i aktiefonder. Min fundering just nu är om jag ska lägga över hela mitt fondspar i indexfonder. Jag har har blivit alltmer övertygad om att aktivt förvaltade fonder inte är värt sina avgifter.

8 kommentarer:

  1. Vad har du valt för sparkonto för din krisfond och till vilken ränta?

    -cmj
    Trading the OMX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se inlägget igen, jag har uppdaterat det sedan jag upptäckt en felaktighet. La då till svaret på dina frågor.

      Radera
  2. Det kan gå upp och ner, men det är härligt att se, att på sikt blir ekonomin bara bättre och bättre. För min del har det handlat mycket om att ändra på tankarna. Och det gör det fortfarande, att ändra sig själv, bit för bit . Ibland känns det som att tiden står still, och ibland svischar den bara förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sant. Den här månaden är jag inte nöjd. Tycker 3 000 sparade kronor är alldeles för lite...

      Radera
  3. Hade en liten fundering med din användning av nettospar. och att den konstant skulle öka i ett tidigare inlägg.

    Kanske bara jag som tolkar det fel men jag tolkar det klart som att själva summan man sparar skall öka varje månad medans jag antar att du egentligen syftar på att man skall satsa på att det totala värdet av sparandet skall öka även om så bara 100kr.

    En annan reflektion jag har med är. Du kanske anser att en månad med 3000 är dålig. Men för många är det ganska mycket. Sen vet man ju inte alltid vad anledningen egentligen är. Mycket utgifter. Kanske valt att investera eller valt att betala tillbaka något lån.

    På pappert är denna månaden jätte dålig. Lågt spar. Lågt med lekpengar. Där emot har jag sänkt mina skulder med massa utan att det egentligen reflekteras för närvarande. Men allt som allt lyckas jag ju uppnå flera punkter so gör livet lite bättre tills nästa månad. =)

    mvh Blakhouse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sista stycket refererar till min egen månad. Upptäckte att det ej framgick! Sorry.

      Radera
    2. Nej, jag menar precis som du tolkar det, att det egna sparandet, dvs pengar du tar från din lön och andra intäkter, ska öka varje månad, värdeökning eller minskning oräknat. Om man skulle räkna in värdeökningen och har många olika sparformer är risken annars att man tar ut mer pengar i ena änden än vad man stoppar in i den andra och då konsumerar man dels upp värdeökningen och dels sparar man i realiteten inga pengar.
      Förstå mig rätt. 3 000 kr är mycket pengar och för en del människor är sådana summor övermäktiga. Jag har stor respekt för det. Att jag tycker det är för dåligt handlar helt om mig själv och mina egna möjligheter att spara. Jag har f.n. jämförelsevis en bra lön och då ställer jag också högre krav på mig själv.

      Radera
    3. Förresten, stort grattis Blakhouse till att du har sänkt dina skulder en massa :) Att bli av med dåliga skulder är också att spara och något jag absolut hade prioriterat framför att nettospara.

      Radera