lördag 7 december 2013

Månadsrapport nov 2013

Sen månadsrapport i en höst som kommit att bli allt mer stressig p.g.a. arbete och annat som pockar på min uppmärksamhet.

Det har varit en bra månad. Jag fick lön retroaktivt och nettosparade 10 500 kr.

Värdeutvecklingen på aktier och fonder har inte varit fantastisk, men plus har vänts till minus och den opålitliga aktien har gått ner något mindre den gångna månaden. Jag har tvingats inse att det är en korrigering neråt och ingen tillfällig svängning. Alltså måste jag nu antingen sälja eller hoppas på att företaget har fundamentala värden på längre sikt. Envis som jag är hänger jag nog kvar.

Min målsättning som jag satte upp för några månader sedan att spara ihop 75 000 kr till en krisfond senast den 30 april kommer jag inte att uppnå. Det är problemet med målsättningar, att det blir lite nedslående när man ser att det inte kommer att lyckas. Men jag är ändå nöjd. Krisfonden har ökat med 6 000 kr och är nu uppe i drygt 22 000 kr. Jag räknar ut vad som finns i krisfonden på följande sätt: De två översta posterna i sammanställningen ovan adderas och så drar jag bort 25 000 kr som är min dedikerade buffert. 35250 kr + 12019 kr = 47 269 kr - 25 000 kr = 22 269 kr.

Jag fortsätter också denna månad att envist redovisa mitt lån som en skuld utan att ta upp lägenheten som en tillgång. Jag fick ett tips förra månaden om att lyfta ut lägenheten helt och till nästa månad blir det nog så. Då kommer mitt egna kapital att se betydligt bättre ut. Att min skuldkvot plötsligt sjunkit med 19% beror på en löneförhöjning.

Nu har vi gått in i julmånaden. De lär bli dyrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar