måndag 30 september 2013

Think Tink?

Tink är ett tjänst som hjälper till med att hålla på privatekonomin. Man öppnar ett konto som man kommer åt både via sin dator och en Iphone app.  Jag fick tipset genom en kommentar på bloggen och har därför läst igenom Tinks hemsida där tjänsten presenteras. Sidan är snygg och det låter onekligen bra. Dina inköp kategoriseras automatiskt, det finns budgetverktyg och data kan läsas in från f.n. 12 banker och kreditkortsbolag.

Men vänta nu, den där sista uppgiften gör mig fundersam. Även om inga pengar kan flyttas genom tjänsten och Tink uppger att du kan avsluta tjänsten när du vill och att all din data då raderas utan ett spår, blir jag ändå osäker. Jag ska alltså lämna över samtliga mina bank- och bankkortssaldon till ett företag som startade 2012?

För mig som passerat 40-årststrecket och växte upp på 70- och 80-talet medför datorer och internet alltid en viss känsla av otrygghet. Visst, numera köper jag saker med bankkort över nätet, men då lämnar jag iväg uppgifter från en källa, inte den samlade informationen om hela min ekonomi. Kanske överdriver jag eller så finns det skäl att ändå vara försiktig. Låt mig ge er en inblick i hur det gick till på Hedenhös tid.

På 80-talet hade vi i skolan något kallat ADB- Automatisk databehandling. En typisk lektion såg ut enligt följande: Datorn slogs på. Vi väntade. En Floppy disk med ordbehandlingsprogrammet Word Perfect sattes in i datorn. Vi väntade. Vi skrev lite på en skärm som lyste i koboltblått. När vi sparade det vi hade skrivit väntade vi igen. Sedan var lektionen slut. Vid nästa lektion upprepades proceduren. Lärarens huvudsakliga uppgift var att gå runt till de elever vars datorer hängde sig. Många lektioner skrev jag ingenting- jag hann helt enkelt inte. 

Ok, det är inte 80-tal nu. Floppy disken är sedan länge försvunnen, skärmarna lyser inte längre koboltblått och datasäkerhet på nätet är inte samma sak som gamla PC-datorer. Men jag vet ändå att de här upplevelserna och de många debatterna om datasäkerhet och vad som händer med personuppgifter på nätet har satt en del spår i mig. Jag är helt enkelt försiktig både när det gäller datorers funktionalitet och integriteten på nätet. Kanske är det skillnad för de som vuxit upp bland datorer som i huvudsak fungerar. Kanske är debatten kring den personliga integriteten inte lika aktuell för dem. För egen del tänker jag ändå avvakta. Excel får duga så länge.

Låt mig avslutningsvis tydliggöra att det inte finns något som tyder på att Tink tar lätt på säkerheten. Vad jag med min begränsade kunskap kan se använder de vedertagna säkerhetslösningar. Det är min försiktighet som får mig att avvakta. Och möjligtvis att det är ett väldigt nystartat företag. Min bank som jag investerar mitt förtroende i har ändå funnits i över hundra år.

2 kommentarer:

  1. Hej! Det låter onekligen bra, tycker det är ett bra inlägg,,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erik! Jag håller med, det låter väldigt bra. Och ändå vill jag nog avvakta ett tag...

      Radera