lördag 7 september 2013

Fyra vägar till säker ekonomi

Det är svårt att få ihop alla delarna i en familjeekonomi. Hur mycket ska gå till sparande, hur mycket till amortering? Ska sparandet gå till en krisfond/räntebuffert ifall bolåneräntan drar iväg, eller ska överskottet varje månad investeras i aktier och fonder för att uppnå långsiktig tillväxt? En del säger att det bara är dumt att amortera eftersom avkastningen blir större över tid på aktiemarknaden än vad bolånen kostar i ränta. Andra väljer ökad trygghet och amorterar i hög takt. Svårigheten att välja består i den uppenbara begränsningen i ekvationen; de egna pengarna. De räcker helt enkelt inte till allt på en gång, i alla fall inte i den utsträckning man skulle vilja.

Jag har funderat över vilka principer som är viktigast för att ständigt gå i en riktning mot en allt säkrare egen ekonomi samt i vilken ordning det är vettigt att påbörja sparande i olika alternativ. I det här inlägget börjar jag med de principer jag tror på och numera faktiskt följer. I ett kommande inlägg ska jag skriva om olika sparalternativ.

1. Låna aldrig pengar till konsumtion, inte ens privat av kompisar. Köp inga nya bilar, båtar, datorer eller väderstationer på kredit. Inte under några omständigheter. Glädjen över det man skaffat sig avtar snabbt, avbetalningarna gör det inte. Att låna pengar känns som ett naturligt beteende om det upprepas ofta. Det är inte naturligt, tvärtom gröper det stora hål i ekonomin och begränsar friheten både i nuet och för framtiden.

2. Se till att ditt nettosparande ökar varje månad, om så bara med 100 kr. Med sparande menar jag sparande i krisfond/räntebuffert, långsiktigt sparande i aktier, fonder eller på konto. Här avses inte sparande för konsumtion som köp/reperation av bilar, pengar till resor eller annat. Tillväxten på befintligt kapital medräknas inte och inte heller eventuell nedgång. Principen är enkel och följs den är man säker på att man lever på de pengar som lönen ger varje månad och inte mer.

3. Amortera på bolånen varje månad. Egentligen behöver inte mer sägas. Ständig amortering leder till minskade bolån och därmed ökad säkerhet i den egna ekonomin eftersom skyddet mot eventuella bubblor på bostadsmarknaden blir större. Har man inga bolån och ändå bor bra är man bara att gratulera.

4. Skapa ordentliga marginaler genom att pressa ner månadskostnaderna. Se över elavtal, telefonabonnemang och försäkringar. Handla mat klokt genom planerade inköp, där finns stora pengar att spara.

Visst, det krävs mer om man vill skapa ett stort ekonomiskt överskott, men det här är en bra grund att stå på och ger ständigt ökande stabilitet i den egna ekonomin.

4 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med! Tidigare var det inget problem att klara av ett sparande varje månad. Med ny familj och helt annat ansvar så måste de regler som du tar upp användas.

    SvaraRadera
  2. Det är inte alltid som livet ger möjligheter att sätta undan stora summor pengar varje månad. Men man kan hela tiden göra något och hålla kursen stadigt. Grattis förresten till din nya familj :)

    SvaraRadera
  3. HÅller inte helt med om punkt 3 då man kanske har högre prioriterade lån. som typ toplån eller krediter man vill bli av med efter sin upplysning. Men annars är det ju vättigt. Jag använder mig lite av debt tsunami metoden där jag anfaller det lån som ger mig högst emotionellt värde med mina extra amorterings pengar.

    Exak hur jag gör med mitt sparande och investeringar beskriver jag här: http://blakhouse.blogspot.se/2013/08/aren-kommer-och-gar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Topplån tänker jag är en del av bolånen. I modellen ovan utgår jag också ifrån att man inte har några andra lån, dvs det jag skriver under punkt 1. Men, naturligtvis, har man andra krediter är det vettigt att betala av dem före bolånen. Trevligt med länken :) Ska kolla in din blogg.

      Radera