måndag 28 oktober 2013

Tack för kaffet!

Det damp ner ett erbjudande från Fortum i brevlådan. Ifall vi tecknar ett rörligt ettårsavtal före den 30/11 kommer vi att få följande:
- El till deras inköpspris
- Låg månadsavgift
- Inga övriga påslag
- El från vattenkraft
Och - tänka sig - en kaffemaskin värd 1 495 kr!

Nu hade jag tänkt att det här skulle bli ett kritiskt inlägg mot Fortum som lovar att sälja el till inköpspris utan att tala om vad det kostar, samtidigt som de vill ge mig en kaffemaskin på köpet. Ett lockande erbjudande som syftar till att förblinda mitt kritiska tänkande. Men jag får pausa mitt ifrågasättande sinne. För när jag går in på elskling upptäcker jag att Fortum ligger i topp tre på rörliga avtal som binds under ett år. Och när jag går in på Fortums egna kampanjsida där avtalet ska tecknas ligger det visserligen något högre. Men bara tre öre. Plötsligt framstår kampanjen som lockande.

Det billigaste avtalet just nu i vårt område oavsett bindningstid, erbjuder Göta energi. Kostnaden ligger på 88,34 öre/kWh. För Fortums ettårsavtal med kaffemaskin på köpet betalar jag 91,35 öre/kWh. Det är 120 kr i skillnad/år med vår förbrukning. Alltså får jag en kaffemaskin värd 1 495 kr för 120 kr. 1 375 kr i vinst, eller?

Jag går in på Prisjakt och kollar vad kaffemaskinen, en Caffitaly M2 egentligen kostar. 899 kr kan jag få den för och plötsligt minskar vinsten med 600 kr. I Prisjakts kommentatorsfält hittar jag någon som tecknat avtal hos Fortum för ett år sedan och fått samma maskin på köpet och en annan som köpt maskinen på mellandagsrea för 250 kr. Plötsligt är vinsten nere i 130 kr och nu känns det inte så lockande längre.

Spiken i kistan kommer när jag till sist inser att maskinen enbart kan användas med kapslar från Löfbergs lila. Inget ont om Karlstad, men kaffe kan de inte rosta. Så nej tack Fortum. Jag avstår.


4 kommentarer:

  1. Haha, om du vill skriva ett intressant inlägg så får du gärna skriva om hur man ska tolka elräkning och vad är det egentligen man betalar för? Har aldrig greppat utan nöjt mig med att betala och se glad ut.// Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppslaget. Men det blir svårt att försöka förklara något som jag aldrig har förstått själv :) Kanhända sätter jag mig in i det, i så fall återkommer jag i frågan.

      Radera
  2. Jag fick detta erbjudande i färsk utgåva 2014. Jag vill inte lägga mer tid på detta men trillade in här i en förhoppning att någon har klurat ut vad de menar med inköpspris. Får jag köpa en vara till säljarens inköpspris? Har svårt att tro det.

    MVH
    /
    Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tomas, här kommer ett sent svar. Jag har tyvärr ingen aning om vad de menar, men jag tror precis som du att det är en grov överdrift att man får köpa el till säljarens inköpspris. Låter som en dålig affär...för dem.

      Radera