torsdag 3 oktober 2013

Förhandling med banken

Ett av hushållets sammanlagt fyra bolån fick ny bindningstid i veckan. Vi väljer numera enbart rörlig ränta (3 månader) eftersom längre bindningstider över tid är ren förlust. Här följer 11 punkter som beskriver hur jag lägger upp förhandlingen med banken.

1. Jag försöker vara trevlig.

2. Jag tar på mig en kavaj, dels för att jag känner mig säkrare och dels för att ge ett gott intryck. Det är viktigt att ta på sig kläder som man känner sig bekväm i, men också att bära kläder som ger en viss pondus. Jag tänker också att jag är lika viktig för dem som de är för mig.

3. Jag berättar generellt om vilket åtagande jag gjort mot banken. I mitt fall handlar det om pensionsspar, och månadsspar i några av bankens  fonder.

4. Jag går igenom på vilket sätt jag tar hand om min privatekonomi och förmedlar att jag är en stabil och säker kund som gör rätt för mig.

5. Jag försöker ha en vänlig men också medveten attityd där jag utgår ifrån att jag är viktig som kund och att jag borde få en bra ränterabatt. Alla försök från banken att inte vilja diskutera den frågan måste motarbetas lugnt, vänligt och bestämt.

6. Jag låter alltid banken föreslå rabatten, inte tvärtom.

7. Oavsett hur mycket de säger försöker jag alltid få ännu mer rabatt genom att lyfta fram mina bästa argument igen. I huvudsak är dessa att jag är helkund i banken, att jag har ett sparande hos dem och att jag sköter min privatekonomi.

8. Nästa steg är att fråga vad jag behöver göra för att rabatten ska bli ännu högre. På det viset lägger jag ansvaret på banken att ge mig möjlighet att påverka situationen.

9. Om jag inte lyckas få upp rabatten ytterligare frågar jag vad jag kan göra till nästa bindningstillfälle för att på sikt påverka räntenivån. Det kan t ex handla om att starta ett nytt sparande eller att amortera mer. Oavsett om det leder till något konkret sätter det fokus på att jag som kund är medveten, att jag är villig att arbeta med min privatekonomi, men också på vilka förväntningar jag har.

10. När jag för sista gången ifrågasätter rabattens storlek och anar en begynnande irritation hos banktjänstemannen avslutar jag förhandlingen och ser till att vi skiljs åt på ett bra sätt.

11. Som en del i en långsiktig strategi håller jag kontakt med min bank även mellan de tillfällen då vi diskuterar bindningstider och ränta. Jag ringer eller mailar till min bankkontakt om sparande eller angående lånen. På det viset har jag byggt en viss relation med banken som jag hoppas ska inge ett förtroende för mig. Eftersom vi har lån med fyra olika bindingstider ges det också naturliga anledningar att höra av sig kontinuerligt.

En förhandling är aldrig den andra lik eftersom jag inte vet vad de kommer att säga. Jag anpassar därför punkterna ovan efter vilka förutsättningar som ges. Om jag tidigt i diskussionen tydligt märker att dörren är stängd för ytterligare rabatter fortsätter jag inte att argumentera för döva öron.

Resultat den här gången blev 2,37 %. Jag är nöjd, inte minst eftersom mitt/vårt sparande fortfarande är relativt ringa och min kredithistoria är sådär.

Saker jag inte gör:
1. Hotar inte med att byta bank eftersom det skapar ett dåligt förhandlingsklimat.
2. Blir inte irriterad eller krävande,
3. Ber inte att få prata med chefen
3. Säger inte om något som skulle kunna tyda på att jag inte kan sköta pengar.

Lycka till med era förhandlingar.

3 kommentarer:

  1. Resultat: 2,37 % Efter förhandlingen med banken. Det ska du vara mycket nöjd med.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är nöjd :) Jag hoppas det kan ge inspiration till någon annan. Räntan går att påverka.

    SvaraRadera