onsdag 16 oktober 2013

Lön för mödan?

Jag hade lönesamtal  förra veckan och det blev en besvikelse. Förra året lovade chefen i ett svagt ögonblick att jag skulle "kompenseras" i år efter att jag gått miste om en löneförhöjning som kom andra till del. Men så blev det inte. Istället tvingade jag till en del smärtsamma insikter om hur det faktiskt går till när löner sätts.


Jag är relativt säker på att min chef ser mig som en kompetent anställd som bidrar till verksamhetens måluppfyllelse. I alla fall är det de signalerna jag får. Min relation till chefen är god och jag har lätt att samarbeta med honom. Jag slutför alltid mina uppdrag med gott resultat, åtminstone är det vad jag får höra. Trots det har jag halkat efter lönemässigt. Hur kan det komma sig?

Jo, det beror på att jag inte byter arbete.

I Sverige har vi som säkert många känner till ett s.k. industrimärke. I år är det 2,6%. Det utgör ett riktvärde för stora delar av arbetsmarknadens löneutveckling. Konkret innebär det att den totala löneökningen på en arbetsplats där industrimärket är normen inte ska hamna över 2,6 %. Eftersom lönen sätts individuellt kan en del kan få 3,5% och en del får 1,5%, men det är svårt att få en rejäl höjning.

Det missgynnar människor som hellre stannar längre på sin arbetsplats och utvecklas i sin roll istället för att söka sig bort. Som jag t ex. Det innebär också att "kompensationer" från ett år till ett annat är lätt att utlova men svåra att leva upp till. Varje år har sin "pott" som fördelas motsvarande de fåtal procent som är årets industrimärke. När lönerörelsen är avslutad är pengarna borta. Därmed finns det inget kvar att kompensera med året därefter. Då finns det istället några nya få procent att fördela.

Alltså återstår att fundera över vad ett brutet löfte betyder och hur viktig lönen egentligen är. Jag tjänar bra jämfört med många andra, men sämre än en del med liknande arbetsuppgifter som jag själv. Det är ingen lätt ekvation att få ihop. Kanske är det ändå dags att söka sig ett nytt jobb?






3 kommentarer:

  1. Låter trist. vart i samma situation nyligen dock höll min arbetsplats löftet jag blivit lovad.
    Men enligt mig handlar det långt mycket mer. Efter att jag uppnådde en lön jag känner fullkomligt dulig att leva på och spara på så tog det andra över. dvs möjligheten till personlig utveckling och hur jag trivs på jobbet. Men å andra sidan är jag och har alltid varit för snäll när förhandlar / söker jobb.
    -Blakhouse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, det är klart det handlar om annat också. Som t ex att trivas med sitt arbete, inte alltför lång resväg, en bra chef, bra kollegor o.s.v. Men det är svårt när man ser andra som tjänar mer, men som uppenbart presterar sämre. Jag önskar ibland att jag kunde ställa mig över sådant, men det går inte riktigt.
      Fint ändå att höra att det finns chefer som håller vad de lovar :)

      Radera
  2. Det är en evighetsfråga: byta jobb för att få mer höjning eller stanna kvar på samma plats och ha begränsat löneökning. Jag har varit i löneförhandling både som fackklubben och som chef och oftast har folk lite falska förväntningar om löneökning samtidigt som chefen vågar kanske inte säga sanningen.

    Ofta förväntar sig folk att de kommer att få en bra löneökning för att de har gjort ett bra jobb. Frågan är varför då? Det är det man får betalt för så man bör få medel eller kanske median.

    Lite mer signifikant löneökning betyder att man har ökat signifikant sin nivå och att det är ngt som är viktigt för företaget. Man kan tänka sig att den lön man har som en kostym man måste fylla.

    Ju längre man har jobbat desto större är kostymen. För att få mer än normalt måste man prestera mer eller byta jobb internt (gå upp). En normal utveckling är det man förvabtar sig. Det ger en löneökning endast på början.

    Om man däremot byter jobb är det annorlunda. Man kommer till ett nytt företag med en erfarenhet som den inte har. Medan den kunskap du har i din nuvarande företag finns kvar på nått sätt. Det är mycket lättare att ersätta någon än vad man tror.

    SvaraRadera