lördag 5 oktober 2013

Varför sparar jag pengar?

Jag har fått lära mig att alltid inleda en text med att ange de positiva anledningarna till ett ställningstagande. Jag tänker göra tvärtom. Jag börjar med att beskriva alla de skäl jag inte har för att spara pengar:

1. Mitt mål är inte att bli rik. Det finns helt enkelt för många roliga saker att göra som kostar pengar för att jag ska kunna underkasta mig det som krävs för att på sikt kunna leva på passiva inkomster. 
2. Jag vill inte sluta arbeta, inte helt. Jag behöver göra något som ger mening och på något sätt bidrar till samhällets utveckling. För mig är det ett arbete. Det räcker inte för mig att umgås med familj och vänner, skriva blogg, odla intressen, promenera och åka iväg på en resa ibland.
3. Jag vill inte spara för att på sikt kunna konsumera. Pengarna jag sparar tänker jag ha kvar. Åtminstone tills jag är tillräckligt gammal för att sluta oroa mig över framtiden.

Så vilka är mina skäl:

1. Jag vill slippa oroa mig över pengar.
2. Jag vill ha en säker ekonomi. Om något inträffar vill jag ha egna pengar för att kunna reda upp min situation.
3. Jag vill i framtiden kunna köpa mig något (för andra pengar) utan att jag samtidigt ska behöva tänka att jag borde spara pengarna istället.

Jag kommer aldrig att sluta spara pengar, men när jag fått ihop en rejäl krisfond kommer jag att
ha ett långsiktigt spar och ett investeringsspar som tar betydligt mindre del av kakan än idag.

Vad ska jag då ha pengarna till istället? Jo, ett par skor då och då. Och ett fint glas mörkt öl till maten och framförallt så många upplevelser jag hinner med innan skröpligheten tar överhanden. Förstå mig rätt, många av tillvarons fantastiska upplevelser kostar ingenting. Men jag jag vill också påstå att pengar gör livet lite roligare.

 Någon som tänker annorlunda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar