måndag 7 oktober 2013

Dåliga köpvanor kan förändras

Det här är fjärde och sista inlägget om konsumtionsvanor som gått överstyr. Det här inlägget handlar om vad man kan göra åt saken.

Som jag tidigare beskrivit är tankar, beteende och känslor inblandat i de köpvanor man utvecklar. Tankar och beteende går att styra och förändra. Sina känslor behöver man acceptera.

Genom att bli medveten om sina automatiska tankar kan man arbeta med att förändra sina tankemönster. Ett exempel på en automatisk tanke är: "Jag ska bara köpa det här, sedan köper jag inget mer den här månaden".  Det medvetna förhållningssättet är att utmana och ifrågasätta giltigheten i detta inre påstående. Många gånger visar erfarenheten att påståendet inte stämmer. När man nästa gång står i en situation där man vill köpa något återkommer samma tanke och ett nytt köp genomförs. Alltså behöver man arbeta med att byta ut dessa tankar mot nya. Det kräver en del arbete. En alternativ tanke kan t ex vara "jag avstår nu och köper när jag ser om jag får pengar över". För en del väcker det ett visst obehag att "mixtra" med sina tankar på det här sättet, men faktum är när man väl börjar fundera över hur man tänker, inser man att valmöjligheterna blir större och man känner sig friare.

Det räcker inte med att arbeta med sina tankar, man behöver också pröva att göra annorlunda. Även detta är svårt i all sin enkelhet. Det finns ett antal saker man konkret kan göra på ett nytt sätt:
1. Utsätt dig för frestelse, men gör annorlunda. Gå in i en butik med saker du tycker om. Gå därifrån. Fundera över vilka tankar och känslor det väcker. Olust? Nedstämdhet? Ångest? Protest? Alla de här tankarna och känslorna påverkar beteendet. Det är en särskild poäng att inte börja undvika saker utan istället "utsätta sig för fara", men göra annorlunda. Ett undvikande trycker på pausknappen, men ändrar ingenting inombords. Men, naturligtvis, det är bättre att pausa än att köpa när man inte har råd.
2. Köp inte, lägg undan istället. Gå ut. Och kom inte tillbaka. Ofta är det lättare att resonera med sig själv om att avstå köp när man lämnat butiken. Det motverkar impulsköp. Om man sedan har ett antal saker undanlagda i sitt namn i stadens olika butiker som man aldrig hämtar ut är kanske ett mindre problem.
3. Den viktigaste punkten kommer sist. Utveckla andra intressen som ger livet innehåll än att konsumera. Exemplen är förstås många. Det är svårt att göra annorlunda om man inte kan ersätta det man gjort fram tills nu. Det betyder att man måste gå till botten med vilka känslor som är inblandade i de köpvanor man utvecklat. Mer om det nu:

Känslorna glöms ofta bort i psykologiska teorier om tanke och beteende. Ändå har det en avgörande betydelse för vad vi tänker och gör, liksom det omvända, att det vi gör och tänker påverkar våra känslor. I dagligt tal hör man ibland uttryck som: "Försök känn på ett annat sätt". Det man borde säga är: "Försök tänk på ett annat sätt". Känslor går inte att styra, de går att påverka indirekt genom tanke och beteende, men en känsla som finns i kroppen kan bara accepteras. Alltså, när man försöker tänka och göra på nya sätt kommer känslor upp till ytan, som nedstämdhet, skuld, skam och ilska. Det vi ofta gör är att fly från de här känslorna. Gör inte det. Acceptera känslorna, det är inte farliga, bara obehagliga.

När jag själv redde upp mitt ekonomiska liv för några år sedan blev jag både arg och nedstämd när jag befann mig i situationer som jag tidigare hade löst med konsumtion. Jag skämdes också för den situation jag hade satt mig i. Och för första gången gjorde jag på ett nytt sätt och tillät de här känslorna att få finnas. Det blev vägen till förändring, från ett liv med småskulder som ersatte gamla småskulder till ett liv i större ekonomisk säkerhet. På den vägen är det fortfarande och min förhoppning är att jag håller mig kvar.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Bra inlägg med tankevärda tips. Detta är något man bör påminna sig om ofta om man har problem med konsumtionen eftersom det är lätt att "trilla tillbaka".

    Jag har själv stramat åt min onödiga konsumtion rejält.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Frihetsfonden, jag hoppas det kan hjälpa någon. Ja, det är viktigt att strama åt den onödiga konsumtionen, det betyder så mycket mer för plånboken än vad man tror.

      Radera