torsdag 29 augusti 2013

Leva billigt

Under ett års minskade jag mina kostnader avsevärt, betalade av en blancoskuld avslutade mitt kreditkort, sålde massor av saker på Blocket och sparade ihop knappt 50 000 kr som jag har investerat i fonder och (lite) aktier. Där står jag nu, precis i början av mitt långsiktiga sparande. Målet är trygghet, att ha tillräckligt för att livet ska bli roligt och kanske någon gång i framtiden kunna realisera drömmar, som att kunna arbeta mindre. Vårt hushåll har bolån och jag har en studieskuld, i övrigt alltså inga krediter.
Förutom att jag slipper onödiga räntekostnader och avbetalningar (det är verkligen pengar i sjön) gjorde jag ett antal saker under året för att minska mina levnadskostnader. Och det är nog den största vinsten att jag lyckades få bort en del dåliga vanor. Jag gjorde följande:

1. Tecknade nytt elabonnemang
2. Behöll min gamla mobil och tecknade ett billigt abonnemang som inkluderar det mesta (finns flera)
3. Sa upp dagstidningen i veckorna och tog en helgprenumeration (hinner ändå bara läsa tidningen då)
4. Gick ur facket, men stannade kvar i A-kassan.
5. Slutade konsekvent att småhandla. Bara 1 kopp kaffe/vardag kostar ca 4-5000 kr/året (om man handlar den billigt). Det här sparade mig mycket pengar.
6. Tog med mig matlåda till arbetet. Sparade mig ca 13 000 kr på ett år.
7. Hade en snäv matbudget på ca 1 500 kr/månad och person. Då ingick även hygienartiklar och förbrukningsartiklar i det. Vi åt mycket blodpudding och falukorv det året. Nu har vi ökat den till 2000 kr/person, det räcker utmärkt och vi äter bra.
8. Höll matbudget bl.a. genom att ta bort klistermärket "ingen reklam tack" på ytterdörren och scannade  genom samtliga materbjudanden. Gjorde sedan en inköpsresa i början av veckan och plockade russinen ur kakan.
9. Köpte nästan inga nya kläder (tråkigt, men det sparar mycket pengar). Dock får man tvätta ofta ;).

Mest pengar sparar jag dock sedan några år på att inte äga en bil. Min transportkostnad är därför bara 800 kr/månad. Att avstå från bil är bland det bästa jag gjort ekonomiskt och eftersom vi bor relativt centralt i tätort behövs bil sällan. Dessutom slipper jag tillbringa tid i bilköer.

Sammanlagt var min del av de totala kostnaderna under det här året 5 800 kr/mån Men då ingick allt inkl. 1 800 kr till CSN (kostnader för bostaden ej medräknat). Resten av min lön gick till att betala av dåliga krediter. Resultatet är att jag fått en ekonomi i balans, har både betydligt lägre fasta kostnader än tidigare och inga onödiga lån att betala av.

Det är en skönare känsla än jag hade kunnat föreställa mig att inte behöva börja månaden med att betrakta mitt lönesaldo och veta att det inte kommer att räcka. Nästa steg är att spara mer och ta sig an bolånen. De är på tok för höga.

2 kommentarer:

  1. Blott en fråga: Ingick tvättmedel i de 1500 kr du skriver om i punkt nr 7?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Someone. Ja, det ingick. Köpte vanliga märken på extrapris.

      Radera