lördag 31 augusti 2013

Månadsrapport Augusti 2013

Mina tillgångar är den 31/8, 78 017 kr och min del av hushållets skulder är över 2 miljoner kr. Det blir startpunkten för den här bloggens månadsrapportering: En skuldkvot på 502% och en soliditet på -93%. Med andra ord är jag skuldsatt över öronen.

Min innehav i räntefonder och det jag har på sparkonto är min buffert, alltså precis över 39 000 kr. Det är för lite och i första hand ska jag spara mer på konto. Mitt primära mål är en buffert på 75 000 kr som jag hoppas ha sparat ihop senast i april nästa år.

Jag tror på att göra flera saker samtidigt. Därmed kommer jag att att börja amortera den sista september. Parallellt ska jag jag spara i fonder och så smått kommer jag att börja investera i aktier. I takt med att jag ökar aktieinnehavet kommer jag att minska nyköp i fonderna. Jag har även en pensionsförsäkring och i ett senare inlägg ska jag gå in närmare på varför. Mitt samlade sparande kommer de närmaste månaderna vara 7 000 kr/månad (amortering oräknat).

Jag har inget bestämt rikedomsmål med mitt sparande, alltså bli miljonär inom si eller så lång tid. Det ligger inte riktigt för mig att sätta upp den typen av mål, även om jag kan inspireras av andra som gör det. Däremot vill jag känna en viss ekonomisk trygghet i tillvaron och inte behöva oroa mig över framtiden. Och jag vill ha roligt längs vägen.

Även om min ekonomiska situation nu är oerhört mycket bättre än för några år sedan är jag inte nöjd med den höga belåningen. Alltså är amortering på bolånet prioriterat. Jag kommer att börja med 2 500 kr/mån (5 000 för hela lånet). Målet är att få ner skuldkvoten kraftigt på ett antal års sikt. Nästa inlägg skickar jag med en excelfil som kan laddas ner från sidan och där man kan räkna på sin skuldkvot. Inspirationen kommer från bloggaren Per penning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar