måndag 26 augusti 2013

Aktier eller fonder?

För att besvara frågan om jag ska investera i aktier eller fonder var jag tvungen att ta ställning till vem jag litar mest på: Mig själv eller någon som historiskt har fått investeringar att växa. Frågan är i skrivande stund enkelt besvarad eftersom jag vet  för lite om aktier. Jag valde fonder och tog Morningstar till hjälp. Jag har tittat på följande fyra aspekter:

1. Risknivå. Jag har valt aktiefonder och risken är därmed generellt hög. Jag sprider risken genom att välja fonder inriktade mot olika marknader. I jämförelse med att investera i aktier är detta en av fondmarknadens få unika styrkor att inte behöva vara hänvisad till enbart nordiska och nordamerikanska börsnoterade bolag.

2. Investeringstakt. Jag har valt att månadsspara. Risken blir för stor om en större investeringen görs vid ett tillfälle. Går fonden ner med 50% krävs det 100% uppgång enbart för återhämtning.

2. Fondernas avgifter. Höga avgifter måste vara ordentligt motiverade i uppvisat resultat och kopplas därmed till historisk avkastning.

3. Historisk avkastning. Jag har tittat på om fonderna har slagit sitt jämförelseindex och sin egen fondkategori varje år de senaste 4 åren (jag bortser från innevarande år). Om avgiften är mycket låg eller obefintlig vill jag att fonden har presterat bättre än sin kategori varje år samt överstigit sitt index minst två år av 4. Är avgiften högre har jag varit skeptisk om fonden inte presterar bättre än både sitt index och sin kategori, varje år. Framförallt storbankerna utnyttjar sin starka ställning på marknaden och tar ut höga avgifter för fonder som nästan aldrig når upp till jämförelseindex. Därmed inte sagt att alla storbankernas fonder är dåliga.

Mitt sätt att titta på historisk avkastning skiljer sig från hur Morningstar gör sina analyser. Deras rating bygger på att fonden sammanlagt presterar bättre än sitt jämförelseindex över längre tid. Det innebär att en fond kan prestera sämre än jämförelseindex flera år i rad, men p.g.a. två riktigt goda år ändå få en rating på 5 stjärnor. Jag tycker det är tveksam betygssättning. Ta Handelsbankens amerikafond som exempel:

Av tabellen framgår att fonden inte klarade av att prestera bättre än sitt index vare sig 2011 eller 2012 och ändå har den 5 stjärnor i Morningstars rating. Med tanke på den höga avgiften (1,6%/år) är det högsta betyget omotiverat.

Jag använde Morningstars guide för att analysera fonderna, men bara delvis eftersom den procentuella utveckling anges för det senaste året eller för flera år sammanlagt, inte för varje år separat.

Något jag inte har tittat på är "vinnarfonderna" de senaste 3 månaderna, vilka som köpts mest den senaste veckan eller vilka fonder som har köpts mest totalt. Jag gör heller inga försök till analyser av de bolag som fonderna investerar i. Det skulle helt enkelt bli alldeles för tidskrävande.

Här följer vilka fonder jag valde och hur jag resonerade:
1. Avanza Zero (27%). Det är en utmärkt indexfond, helt gratis att investera i. Dessutom har den överstigit index och sin kategori varje år de senaste fyra åren.
2. SPP Amerika (13%). Indexfonden klarar med nöd och näppe det historiska avkastningskravet. Ett viktigt skäl till investering är att den ger mig täckning i Nordamerika samt att den är mycket billig.
3. Didner & Gerge småbolag (15%). Trots att fonden ligger precis under sitt index 2011 väljer jag att köpa eftersom den med råge presterat bättre än kategori och index två av åren. Avgiften är medelhög (1,39%).
4. Danske invest global index (27%). Även denna fond klarar avkastningskravet precis på håret, men den är relativt billig och ger mig spridning i risk eftersom den investerar globalt.
5. Handelsbanken Europa selektiv (18%) investerar som namnet avslöjar i utvalda bolag i Europa. Den klarar inte heller riktigt avkastningskravet eftersom den inte presterar bättre än fondkategorin 2009, men ligger klart över kategorin övriga tre år. Fonden överstiger även index samtliga fyra år. Därmed är köp motiverat för mig.

Av sammanlagt fem aktiefonder har jag tre indexfonder och det är ingen tillfällighet. Det är svårt att slå kombinationen låga avgifter med resultat som är acceptabla.

Även om jag fortfarande inte har kunskaper i tillräcklig omfattning för att påbörja några investeringar i aktier tar jag steg i den riktningen. För närvarande läser allt jag kan komma över. En blogg som mycket informativt och generöst delar med sig av sina kunskaper är Lundaluppen. Under hösten ska jag investera i mina första aktier och då kommer jag att skriva om det. Jag har lite aktier sedan tidigare, men det faller mer under kategorin "roll the dice", alltså är det rena lottköp och inget som ingår i en investeringsfilosofi. Tills dess har jag kvar mina fonder, sen får jag se...

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Har du tittat på Spiltan Investmentbolagsfond som alternativ till Avanza Zero?

    Avkastning hittills i år, tom 9/9: 24,4 % (Avanza 17,6 %). Förra året avkastade den 25,9 % mot Avanzas 16,3.
    Avgift: 0,2 %.

    Jag vet att den kanske har för kort historik, men den är kanske ändå värd att kolla upp?

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, fick anledning att titta på fonden nu och den har onekligen visat upp ett gott resultat på kort tid. Jag jämförde lite med hur fondens fyra största aktieinnehav Kinnevik, Investor, Lundberg och Industrivärden utvecklats sedan fondens start i november 2011 och ser då att fonden bara förlorar med några procent. Det är ett hyggligt resultat och det kan vara värt pengarna om man (som jag) inte vet särskilt mycket om aktier. Hade man t ex i nov 2011 köpt aktier i Ratos hade man legat på minus idag. I nuläget är dock fonden lite för ny för mig, men du har väckt mitt intresse och jag kommer att hålla den under uppsikt.

      Radera