tisdag 1 oktober 2013

Tänka, känna, göra

Det här är det tredje och näst sista inlägget om kostsamma konsumtionsvanor som gått överstyr och vad som kan göras åt dem.

Som jag beskriv i föregående inlägg är tankar, känslor och beteende inblandat i negativa köpvanor.

Tankarna är den inre dialog som finns med i samband med inköp. Ofta tar de formen av att rättfärdiga det egna beteendet. Ett exempel är att skjuta upp det köpstopp man bestämt sig för i början av månaden till "nästa månad". De här tankarna kommer automatiskt och man är knappt medveten om dem, så vana följeslagare är de. Ett löfte till sig själv om att istället spara pengar i en nära framtiden är ett exempel på automatiska tankar som tar bort all oro man annars skulle känna om man gör slut på pengar man inte riktigt har. Det löftet möjliggör att plånboken öppnas för konsumtion.

Det finns många exempel på automatiska tankar och de är olika för olika människor. En del ger inga löften åt sig själv utan motiverar sina köp på andra sätt, t ex om man köper för att ge bort, då kan den återkommande tanken vara att det är viktigt att ge. Listan på exempel kan göras lång, men syftet är alltid detsamma: Att möjliggöra konsumtion. Det är viktigt att försöka bli varse vilka tankar man själv har i samband med sina besök i affärer eller framför nätsidor med beställningsvaror.

Känslorna är så mycket viktigare än vi ofta vill medge. Vi ser oss hellre som rationella människor. Att ge sig hän åt en stunds trivsel på en restaurang och äta middag ute istället för att sätta på  grytorna hemma är åtråvärt för många, inklusive mig själv. En motorcykel för motorintresserade män om har passerat 40 kan bli nästan oemotståndlig.

Lika viktiga är de känslor som kommer när man låter bli att konsumera. Det kan skapa upplevelser av obehag och nedstämdhet. Konsumtionen kan då i själva verket vara ett sätt att undvika dessa känslor. Det är viktigt att medvetandegöra vad man känner i samband med sitt köpbeteende för att upptäcka vilka motiv man har.

Handlingen som genomför köpet, påverkas av och påverkar tankar och känslor. Att sätta kontokortet i terminalen, trycka in den egna koden och bära hem sin nyinskaffade pryl omgärdas av en mängd tankar och känslor som underlättar beteendet. Beteendet i sig är också invant och bildar mönster som är både bekväma och inlärda. Vi gör som vi alltid gjort, inte som vi tänker att vi borde göra, är ett sätt att uttrycka det. Man kan fundera över sina egna beteendemönster. Vad man gör och hur man gör det.

I nästa och avslutande inlägg på det här temat ska jag skriva om vad man konkret kan göra för att skapa förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar