torsdag 5 september 2013

Pensionsförsäkring - varför inte?

Jag sparar sedan ett år i en traditionell pensionsförsäkring. Sparformen har fått mycket kritik eftersom skatteeffekten på lång sikt kan bli en förlustaffär. Även om sparande upp till 12 000 kr/år ger 30% tillbaka på skattsedeln innebär avkastning över tid att det betydligt högre beloppet inkomstbeskattas när pengarna börjar tas ut. Dessutom äter bankens avgifter upp en del av kapitalet under årens lopp och man går miste om den eventuellt större avkastning pengarna hade kunnat ge investerade i aktier. Inte mycket som talar för en pensionsförsäkring alltså. Och ändå tror jag att det är en god affär för mig. Det finns tre skäl till det:

1. Jag använde sparande i traditionell pensionsförsäkring som ett förhandlingsargument när ett av våra bolån fick ny bindningstid och lyckades pruta 0,15%  extra. När ytterligare en del av lånet bands om nu i september fick vi behålla samma rabatt även på det lånet. Effekten blir märkbar eftersom vi har stora bolån och jag räknar det som en direkt avkastning på insatt pensionskapital. Eftersom rabatten på bolånet inte lär blir större är dock avkastningen (i procent) avtagande i förhållande till det kontinuerligt ökade pensionssparandet. Därför behöver jag fler skäl:

2. Jag har särskilt avsatt skattereduktionen (3 600 kr/år) och investerar det i fonder och så småningom aktier. Förhoppningsvis ger detta en god avkastning som kompenserar för både bankavgifter och framtida skatt.

3. Min plan är att leva till pension så mitt sparande avspeglar min positiva syn på framtiden. Och skulle jag falla av pinn i förtid, förlorar jag ändå allt jag har sparat, oavsett om det är ett bundet spar eller inte.

Naturligtvis passar det inte alla att sätta undan pengar som inte kan åtnjutas förrän om ett antal år, men för mig som tidigare mest hade skulder, känns det som en utmärkt idé.

4 kommentarer:

  1. Med reservation för att reglerna kan ändras så kan man i alla fall som det ser ut nu ta ut pengarna mellan 55 och 60 om man vill.

    Om man vill ta några år extra utan att jobba innan pension kan man ta ut dessa pensionspengar under denna tid till lägsta skatten eftersom man inte har några löneinkomster under dessa år.

    Men dessa pengar räcker ju inte så långt så det gäller att man kan leva på pengar från utdelningar från aktier eller egna företag eller sparade pengar samtidigt.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt, pensionsförsäkringen är i själva verket en 55-årsförsäkringen. Kan man jämte försäkringspengarna leva på andra medel än inkomster från lönearbete blir det riktigt fördelaktigt att ta ut dem fram tills man är 60. Blir nog svårt för mig, men man vet ju aldrig...

    SvaraRadera
  3. Jag använder min pensionsförsäkring som en extra försäkring om det händer mig något.
    Min dotter är förmånstagare till den och jag sparar maxbeloppet 1000 kr per månad.

    SvaraRadera