torsdag 12 september 2013

Köp inte aktier - om du saknar kunskap!



I ett tidigare inlägg har jag skrivit om varför jag f.n. hellre sparar i fonder än köper aktier. I det följande ska jag utveckla den tankegången ytterligare. Det var en kommentar från läsaren Newman som gav mig idén.

Det är en vanlig uppfattning att det är bättre med aktieköp än sparande i fonder. Ett tips som ofta förs fram är att köp av aktier i ett investmentbolag är som att spara i fonder, men utan att behöva betala några avgifter till förvaltaren. Det är ett tveksamt påstående och den avgörande skillnaden är den kunskap som behövs för att kunna analysera ett bolag jämfört med en bred indexfond. Den information som finns att tillgå för att bedöma fonder är relativt enkel att ta till sig och med en smärre ansträngning går det att ta reda på vilka fonder som fram tills nu har gjort ett bra jobb. Aktier däremot kräver helt andra kunskaper Låt mig ta ett exempel.

I slutet av november 2011 startar Spiltan en fond för investering i investmentbolag. En förvaltare har aktivt viktat fonden för att sedan förvalta den passivt till en avgift på 0,20%. Det är en bred fond eftersom många företag finns representerade i fonden genom investmentbolagen. Till sin konstruktion har den vissa likheter med en indexfond.

Ungefär vid samma tidpunkt, inom en tidsrymd på ca 1 ½ månad, publicerar Avanza Placera tre separata aktieanalyser om Lundbergsföretagen, Industrivärden och Ratos. Av dessa kan man utläsa följande:

1. Under rubriken “Lundbergs lockar minst av investmentbolagen” skriver Leif Pettersson att Lundbergs ratas.
2. Industrivärden ratas under rubriken “Hög risk i Industrivärden!"
3. Under rubriken "Ratos – en aktie för den långsiktige" menar Leif Pettersson att aktien är ett intressant innehav I en långsiktig portfölj.

Så hur gick det?

Sedan november 2011 har Spiltan aktiefond Investmentbolag gått upp med 64%. Lundbergsföretagens B-aktie har stigit med 39% och Industrivärdens C-aktie har stigit med 53%. Och så Ratos B-aktie - som har minskat med 16%.

Det är alltså inte enkelt att köpa aktier i investmentbolag – om man inte vet vilket bolag man ska köpa dem i. Det är inte heller enkelt att skaffa sig rätt kunskap och veta vem man ska lyssna på. Speciellt när analyserna är undermåliga.

Jag tror egentligen det bara finns två råd om man ska investera i aktier:

1. Lyssna inte på någon. Tänk själv. Kan du inte tänka själv om aktier - köp inte.
2. Skaffa dig kunskap, mycket kunskap, om de företag du tänker investera i.

Annars- spara i breda indexfonder.

7 kommentarer:

  1. personligen gillar jag fonder bättre....och lättare att deklarera också=)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är faktiskt en riktig fördel att deklarationen blir enklare med fonder, åtminstone när det är den tiden på året :) . Själv skulle jag dock vilja ha de där kunskaperna så att jag kunde köpa en del aktier. Håller på och läser på så får jag se framöver...

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ett förtydligande bara: Mitt tips om Spiltan gällde i förhållande till Avanza Zero, inte i förhållande till direktägande i de olika aktierna i fonden.
    Mot Zero leder ju Spiltan stort hittills.

    Jag velar själv lite om jag ska direktäga eller stanna i fonden. Tveklöst är den billig och saknar köp- och säljkostnader. Å andra sidan kommer avgiften trots allt ta en del när beloppet på sparandet ökar. Detta får ställas mot kostnaderna för att köpa aktier i ett antal av bolagen (5-6 st.?) med jämna eller ojämna mellanrum och - i framtiden - sälja aktier.
    Ha ha, inte lätt att veta vilket ben man ska stå på...


    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Ett förtydligande bara: Mitt tips om Spiltan gällde i förhållande till Avanza Zero, inte i förhållande till direktägande i de olika aktierna i fonden.
    Mot Zero leder ju Spiltan stort hittills.

    Jag velar själv lite om jag ska direktäga eller stanna i fonden. Tveklöst är den billig och saknar köp- och säljkostnader. Å andra sidan kommer avgiften trots allt ta en del när beloppet på sparandet ökar. Detta får ställas mot kostnaderna för att köpa aktier i ett antal av bolagen (5-6 st.?) med jämna eller ojämna mellanrum och - i framtiden - sälja aktier.
    Ha ha, inte lätt att veta vilket ben man ska stå på...


    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Newman. Jag vet att din jämförelse var en annan. Det var jag som började fundera över en jämförelse med direktägande när jag såg fondens utveckling. Faktiskt står den ju sig väldigt väl än så länge jämfört med många investmentbolag.
      Nä, lätt att veta vilket ben man ska stå på är det inte. Problemet är ju att fantastiska historiska siffror inte alltid blir lika fantastiska framåt i tiden...

      Radera
  5. Ja, den som lever får se...Hoppas dock att du aldrig behöver ta bort bokstaven R från ditt bloggnamn :-)

    Jag erkänner: jag är göteborgare och det tvångsmässiga ordlekandet är genetiskt betingat....



    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, som göteborgare till både ursprung och i själ och hjärta, har jag badat i ordvitsar under hela min uppväxt och skrattar alltid gott när jag hör en :)

      Radera