måndag 16 september 2013

Koll på ekonomin

Kanske är det inte jättesmart, men jag har valt att leva utan betalkort. Det känns helt enkelt mycket bättre att alltid betala kontant. Jag går inte runt med lönen i fickan, jag har ett bankkort, men det är av sorten där pengarna dras omedelbart från mitt konto. Det innebär att jag inte kan dra nytta av de där 30 eller 60 räntefria dagarna som ett betalkort erbjuder, men å andra sidan slipper jag vara skyldig pengar (förutom att jag har ett jättelån på mitt boende :). Det ger mig också koll på utgifterna och mitt verkliga saldo. Det som finns på kontot kan disponeras för månadens rörliga kostnader.

Jag börjar varje månad med att låta autogirot ta sin del av pengarna för vidare färd till till sparande och räkningar. Resterande pengar förs över från lönekontot till två kortkonton, ett för mat/hushåll och ett för resten. Jag går miste om lite ränta när jag inte sätter in lönen på ett högräntekonto, kortkontot har 0,0% ränta, men jag vill inte blanda ihop mitt sparande med pengar till konsumtion. Därför har jag heller inget sparkonto i min internetbank eftersom det blir för enkelt att snabbt göra en överföring.

Jag har inget målspar för konsumtion, annat än en buffert för om frysen skulle skaka sönder. Om jag vill göra en weekendresa kan jag t ex spara pengar på lönekontot i två månader och sedan betala hela resan. Syftet är återigen att hålla isär mitt sparande från min konsumtion. Pengar som satts av till sparande är "of limits". Efter att ha prövat olika sätt att hitta en avvägning mellan konsumtion och sparande har jag märkt att denna enkla modell passar mig allra bäst.

Hur gör ni andra?


4 kommentarer:

  1. Hejhej, jag gör så att jag har olika sparkonton för olika syften, ett långsiktigt sparande, ett drömkonto så att jag kan göra saker jag vill när det bara poppar upp utan att invänta pengar och ett buffertkonto för oförutsedda utgifter. //Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väldigt roligt att ha ett drömkonto :). Det är något som skulle passa mitt sinnelag också, ska ta och fundera över saken.

      Radera
  2. Jag skulle snarare säga att det är smart att leva utan betalkort! Jag har läst om flera undersökningar som visar att att man uppskattar värdet mer på pengar om man betalar kontant istället för med kort. En vana som karaktäriserar skuldfria är just att de gillar att betala kontant, så funkar det för dig är det bara att fortsätta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria, här kommer ett sent svar. Jag ska erkänna att jag sedan inlägget skrevs har skaffat ett betalkort med 25 000 kr kredit. Det är ett gratiskort som ger kickback när man använder det. Och jag har det som buffert. Saken är den att jag med åren blivit allt bättre på att hantera krediter och jag betalar alltid av hela summan när jag någon gång använder det, vilket bara sker i undantagsfall. Jag tror du har helt rätt i att man uppskattar det man handlar kontant. Och det är fortfarande så jag handlar. Köper i princip inga saker på kredit.

      Radera